10 fantastiska fördelar med att dricka moringa varje dag

Moringa blir mer och mer populärt som en ny superfood, detta är mycket tack vare dess näringsrika profil, kraftfulla anti-inflammatoriska egenskaper, antioxidanter och vävnadsskyddande egenskaper.

Moringa oleifera är ett litet träd som härstammar från området runt Indien, Pakistan och Nepal och som har använts i generationer i generationer för att behandla och förebygga sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar, anemi, artrit, leversjukdom, och hud- och matsmältningsproblem.

Löven från Moringa oleifera har blivit populära som kosttillskott men även rötterna, barken, blommorna, fröna och frukterna är ätliga. Moringapulver används som ett traditionellt botemedel mot många sjukdomar, nedan följer tio fördelar med moringa:

  1. Den är fullproppad med näring
    Moringa är rik på vitaminer, mineraler och aminosyror. Den innehåller betydande mängder av vitamin A, C och E; kalcium; kalium; och protein.
  1. Den bekämpar fria radikaler
    Antioxidanter bekämpar fria radikaler – molekyler som orsakar oxidativ stress, cellskada och inflammation. Detta innebär att moringa bidrar till att förhindra skador och nedbrytning som fria radikaler orsakar i cellerna hos olika organ i kroppen och bidrar till att hålla dem friska.
  1. Den bekämpar inflammation
    Inflammation kan leda till kroniska sjukdomar som diabetes, andningsproblem, hjärt-kärlsjukdom, artrit och fetma. Moringa minskar inflammation genom att undertrycka inflammatoriska enzymer och proteiner i kroppen.
  1. Den kan bidra till att minska vissa symptom på diabetes
    Pulver från moringablad kan minska lipid- och glukosnivåer samt reglera oxidativ stress hos diabetespatienter, vilket betyder att det sänker både blodsocker och kolesterol samt förbättrar skyddet mot cellskador .
  1. Den skyddar det kardiovaskulära systemet
    Pulver från moringablad har hjärtvänliga förmåner, särskilt när det kommer till kontroll av blodfetter, förebyggande av plackbildning i artärerna, och minskade kolesterolnivåer.
  1. Den stöder hjärnans hälsa
    Moringa stöder hjärnans hälsa och dess kognitiva funktion tack vare dess antioxidant- och neuroförstärkande aktiviteter.Dess höga innehåll av vitamin E och C bekämpar oxidation som leder till neurondegeneration, vilket förbättrar hjärnans funktion. Det är också möjligt att normalisera signalsubstanserna serotonin, dopamin och noradrenalin i hjärnan, som spelar en nyckelroll för minne, humör, organfunktion, svar på stimuli såsom stress och nöje, och mental hälsa som till exempel depression och psykos.
  1. Den skyddar levern
    Moringa innehåller höga halter av polyfenoler i dess blad och blommor, dessa skyddar levern mot oxidation, toxicitet och skador. Moringa kan minska leverskador och fibros och omvänd oxidation i levern. Moringaolja kan även återställa leverenzymer till normala nivåer, vilket minskar oxidativ stress, och öka proteinhalten i levern.Levern är ansvarig för kroppens blodavgiftning, gallproduktion, fruktosmetabolism, fettförbränning och näringsbearbetning, och kan bara uppfylla dessa funktioner med hjälp av leverenzymer. Därför är det viktigt att de stannar på normala nivåer. Till exempel kan lägre nivåer av leverenzymer försämra dess förmåga att filtrera blodet.
  1. Den innehåller antimikrobiella och antibakteriella egenskaper
    Moringa har antibakteriella och anti-svamp egenskaper som bekämpar infektioner. Den har varit effektiv mot olika typer av svampar som orsakar infektioner på hud och bakteriestammar som är ansvariga för blod- och urinvägsinfektioner samt matsmältningsproblem.
  1. Den förbättrar sårläkning
    Moringa har blodstillande egenskaper i sina blad, rötter och frön som förstärker sårläkning och kan minska koagulationstiden. Detta betyder att det minskar den tid det tar för skärsår eller sår att stoppa blödning.

Hur man använder moringa
Du kan lägga till moringapulver till din smoothie eller dricka det som te. Pulvret har en mild smak, så det blir ett lätt te med en lite jordig smak.

Moringa kan ha laxerande effekt i stora mängder. En säker dos för att undvika matsmältningsproblem är en halv till en tesked per dag.

Författare:

Evelina.Andersson har publicerat 2 artiklar.