Studsmattan – bra träning för passiva TV-spelsbarn

Har du barn som sitter inne vid TV-spel hela dagarna och varken är ute och får frisk luft, sol eller motion?

Ja det har ju tyvärr blivit allt vanligare  att barn och ungdomar fastnar alldeles för mycket och för länge framför TVn, TV-spel, PC-spel eller spel på mobila enheter. Om de sedan kombinerar detta stillasittande med att stoppa i sig onyttigheter som chips, kakor, godis, sockerhaltiga drycker osv. – ja då ÄR det ett stort hälsoproblem ur flera aspekter.

Det är ju flera olika nackdelar med detta beteende:

  • man får ingen motion
  • man får inte de nyttiga solstrålarna (Solen ger oss D-vitamin ((10–15  minuter i sommarsol ger dagsbehovet av D-vitamin), serotoninhalten får sitt och vi blir piggare och gladare av solens värme)
  • man får i sig för mycket socker (inte bra för blodsockret, man blir fet av för mycket socker)
  • man får i sig för mycket transfetter (kakorna, bullarna bl.a.)
    (Varför är transfett inte bra?  Liksom mättat fett höjer transfettet halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. Det ökar i sin tur risken för hjärt- och kärlsjukdom. Transfetter finns bl.a. i kakor, kex, bakverk, snabbmat, friterad mat, paj, rån, bullar, glass, chips och halvfabrikat)
  • försämrad sömn(pga för lite motion, träning och frisk luft)
  • man skapar ett beroende som kan vara svårt att ta sig ur

Det brukar tyvärr vara svårt för en förälder att få barnet/ungdomen att bryta detta mönster och börja ägna sig åt lite mer nyttiga saker.

Bor man i villa eller radhus och har en liten trädgård så kan ett inköp av en studsmatta vara ett första steg till att få ut barnet/ungdomen i friska luften och solskenet och få röra på sig lite – och oftast så tycker de efter en kort stund att det är riktigt kul.

(Det sägs att eskimåer långt tillbaka i tiden använde uppspända valrosskinn att hoppa på när de ville roa sig.)

Det finns många olika typer av studsmattor i olika utförande och storlek. Vad man bör tänka på är – att det skall finnas ett skyddsnät runt studsmattan – så att man inte kan ramla av studsmattan och ner på marken. Det har tyvärr blivit väldigt vanligt med skador på handleder och armfrakturer men även stukad nacke och hjärnskakning är vanligt och de flesta skadade är under 20 år enligt en studie.

Detta kan man undvika genom att dels använda skyddsnät, ha mjukt underlag utanför studsmattan, sänka fallhöjden och använda handledsskydd och inte vara för många som hoppar samtidigt.

Med sunt förnuft, lämpliga instruktioner till hopparna, vuxenövervakning om barnen är mindre och ovanstående åtgärder så är studsmattan ett mycket roligt träningsredskap för att motverka ett för passivt beteende hos barn och ungdomar.

Studsmattan ger skonsam träning för knäleder och rygg, snabb förbränning, effektiv konditionsträning, är avstressande och kul. Är man flera som hoppar så blir den ju lite social också IRL…

Regelbunden träning ger dessutom bättre sömn.

Man får bättre motståndskraft mot sjukdomar och skador. Man blir mer produktiv både i skolan och på fritiden

Studsmattor kan du köpa i välsorterade större sportvaruhusen men även på nätet. Här hos Sporttema t.ex. hittar du ett flertal olika modeller av studsmattor, små, större, hopfällbara, med skyddsnät osv. Här hittar du skyddsnät och andra tillbehör till studsmattan.

Lycka till med att få ut ditt barn i friska luften, börja röra på sig och med stor säkerhet bli piggare, få bättre sömn och humör, få bättre kondition och stärkta muskler och troligen prestera bättre i skolan.

Författare:

macscot har publicerat 8 artiklar.